Serena Williams staat volgende week opnieuw op de deelnemerslijst van Wimbledon. De Amerikaanse ontving zondag een wildcard voor het enkelspel en maakt daarmee haar eerste optreden in een enkeltoernooi sinds de US Open van 2022. Voor Williams wordt het haar eerste Wimbledon in vier jaar.
De deelname van de 44-jarige Amerikaanse komt niet volledig uit de lucht vallen. Begin deze maand maakte Williams haar rentree op de baan tijdens het grasseizoen. Eerst speelde ze dubbelspel op Queen’s Club in Londen, later kwam ze ook in actie tijdens het WTA-toernooi van Berlijn. Wimbledon had haar eerder al samen met zus Venus een wildcard gegeven voor het dubbeltoernooi.
Met de wildcard voor het enkelspel krijgt Williams opnieuw een plek in het hoofdtoernooi van een Grand Slam. Dat is opvallend, omdat ze sinds haar afscheid in 2022 geen enkel officiële enkelwedstrijd meer speelde. Na de US Open van dat jaar sprak Williams over het ‘weg evolueren’ van tennis, zonder haar carrière formeel te beëindigen.
Dat Wimbledon de plek aan Williams geeft, is vanuit sportief oogpunt goed te verklaren. Geen enkel Grand Slam-toernooi was succesvoller voor haar dan het Londense grastoernooi. Tussen 2002 en 2016 won ze er zeven enkelspeltitels. Daarnaast veroverde ze samen met Venus zes Wimbledon-titels in het dubbelspel.
Met 23 Grand Slam-titels, 319 weken als nummer één van de wereld en vier olympische gouden medailles behoort ze al jaren tot de succesvolste tennissers aller tijden. Of ze bij rentree weer kan presteren is de grote vraag.